Skip to main content
banner-gazella-black

Interim chef, Sustainable Supply Chain

Nu rekryterar Gazella Supply Chain en interim chefsroll till ett Stockholmsbaserat bolag. Rollen syftar till att leda organisationens arbete med att implementera och utveckla hållbara leverantörskedjor, detta i enlighet med CSRD. Vi söker dig som har gedigen kunskap inom Supply Chain Management och har erfarenhet av att arbeta i en ledande befattning. Vi ser att goda kunskaper inom inköp, leverantörsutvärdering likväl som goda kunskaper inom hållbarhet (ESG) är förutsättningar för att lyckas i rollen. Vi tror att du är en god kommunikatör med vana av att jobba mot ett stort antal kontaktytor. Vidare tror vi att du är duktig på att prioritera, projektleda och engagera din omgivning. För denna tjänst kommer vi att intervjua kandidater löpande och ber dig därför skicka in ditt CV redan idag!

Observera att tjänsten är ett sex (6) månaders konsultuppdrag med start i augusti.

Din utmaning

  • Strategiskt och Operativt ansvar: Ta övergripande strategiskt ansvar för hållbar leverantörskedja inom bolaget, samt operativt ansvar för centraliserade inköpskategorier.
  • Samarbete och Nätverk: Samarbeta nära Category Managers, Sourcing Managers, analytiker, samt interna och externa nätverk.
  • CSRD-implementering: Säkerställ att den nya CSRD-rapporteringen implementeras under hösten 2024, inklusive en ny uppförandekod för leverantörer.
  • Sustainability Supply Chain data-system: Implementera ett nytt Sustainability Supply Chain data-system för att möjliggöra löpande RPI-rapportering.
  • Ledarskap och Personansvar: Utöva motiverande ledarskap och ta personalansvar för en person, planera och fördela det dagliga arbetet.
  • Strategiutveckling och Implementering: Utveckla och implementera bolagets strategi för hållbar leverantörskedja, säkerställa hållbart producerade varor och tjänster.
  • Kundfokus och Helhetsansvar: Agera utifrån kundens perspektiv, prioritera och ta ansvar för helheten, samt samarbeta med övriga ledare för att utveckla enheten.

Erfarenhet 

Vi söker dig som har flera års erfarenhet från arbete med inköp med särskilt fokus på att implementera och utveckla hållbara lösningar genom leverantörskedjan. Du bör ha dokumenterad framgångsrik erfarenhet av att leda förändring och goda kunskaper om hållbarhet och aktuella direktiv, därifrån CSRD och ESRS. Särskilt meriterande är om du har kunskap inom både direkta och indirekta kategorier och vana av att växla mellan översyn och detalj. Avgörande för att lyckas i rollen är god vana av att arbeta med analys, kalkyl och prognos i system och behärskar Excel mycket väl.

Personliga egenskaper

Du har ett djupt engagemang för hållbarhetsfrågor och förstår betydelsen av en ren leverantörskedja. Du ser hållbarhet som en självklar och integrerad del av affärsstrategin. I denna roll är det avgörande att du har stark självdrivkraft, initiativförmåga och förmågan att utveckla lösningar. Du kommunicerar effektivt, är ödmjuk och har lätt för att bygga relationer och nätverk. Du är dessutom ansvarstagande och arbetar på ett strukturerat sätt. I en snabbrörlig bransch tror vi att det är en fördel om du om du har ett framåtlutat förhållningssätt och en öppenhet för förändring.

Du känner dig bekväm med att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.

Ansökan

Har vi fångat ditt intresse? Ansök via knappen nedan! Har du frågor är du välkommen att kontakta Vera Holmlund som är ansvarig rekryterare för denna tjänst, vera.holmlund@gazella.se.

Gazella Supply Chain arbetar ständigt med en rad spännande bolag, i flera olika branscher.
Skicka in ditt CV för att öka dina chanser till nya jobbmöjligheter!